Проблемите, свързани с опазването на околната среда и климатичните промени се увеличават с всяка изминала година, а предлаганите решенията трудно намират широк обществен консенсус и практическо приложение. Учебните програми в училищата запознават повърхностно децата с тези проблеми, като основната им цел е просто да повишат чувствителността на децата по тези теми. Учениците остават с усещането, че проблемите касаещи опазването на околната среда и климатичните промени са неразрешими или че решенията не са по силите им и не ги касаят. Но това не е вярно. Защото всеки може да даде своя личен принос, стига да знае как. Ето защо четири НПО, стъпвайки на разнообразната си експертиза обединяваме усилия, за да създадем иновативна образователна програма за деца на възраст между 13 и 19 години, с която да повишим ангажираността на гражданите с опазване на околната среда и климатичните промени. В рамките на две години програмата ще се изпълни в най-малко 6 училища от София, Хасково и Враца, а учениците, включени в нея, с подкрепата на ментори от научните среди, ще намерят решения на екологични проблеми, които пряко касаят техния град. В дългосрочен план програмата ще бъде разпространена сред училища от цялата страна, заедно с решения за финансово обезпечаване на прилагането й. В резултат на това в много български градове ще бъдат изградени ядра от мотивирани млади хора, ангажирани с опазването на околната среда и климатичните проблеми, със знания и умения как да търсят и намират решения по тези въпроси. Ролята на всеки един от партньорите по проекта е изключително важна. Фондация Сай Хай е специализирана в разработването и изпълнението на учебни програми за практическо приложение на научен подход/развиване на научна грамотност в училищата. Екипът на ХАЛО има опит с реализирането на дейности и провеждането на кампании в сферата на опазването на околната среда. Враца Софтуер Общество има огромен опит с въвеждането на новите технологии в практиката и създаване на дигитални решения, а Change the world са изпълнявали подобни образователни програми в Норвегия, Чили и Колумбия и ще споделят своите опит и експертиза при създаването и изпълнението на предлаганата програма.
Основната цел на проект „Еко Шампиони“ беше повишаване на ангажираността на гражданите с опазване на околната среда и климатичните промени чрез осъществяване на образователни дейности в София, Враца, Козлодуй, Кнежа и Хасково, които да ангажират по-широк кръг от представители на местните общности.
По проекта беше създадената иновативна образователна програма. Следвайки я, учениците сами определиха темите от опазването на околната среда и климатичните промени, които най-много ги вълнуват. След това с подкрепата на модератори и ментори, децата успяха да проучат избраните проблеми в детайли и да се запознаят с различни решения, прилагани от различни държави. Някои от тези решения те адаптираха, така че да могат да се приложат на местно ниво. Част от учениците създаваха прототипи, а други провеждаха различни кампанни по темите, които проучваха.
В изпълнението на програмата се включиха общо 114 ученици при планирани 60 деца. Бяха сформирани ученически отбори, които развиха 20 теми. На проведените за края на проекта научни фестивали, взеха участие общо 1049 души. Норвежкия партньор по проекта Change the world проведе едноседмичен обучителен курс във Враца за справяне с някои от най-наболелите проблеми, касаещи опазването на околната среда и климатичните промени на световно ниво.
Участието на децата в проекта им даде възможност да развият критично мислене, умения за търсена на информация, проверка на източниците на информацията, умения за анализ и рефлексия, умения за работа в екип и презентиране.
В хода на изпълнение на проекта някои от по-активните отбори успяха да привлекат вниманието на местните институции. Така например учениците от Кнежа реализираха мащабна кампания за разделно събиране и рециклиране на отпадъци съвместно с Общината и с участието на всички местни детски градини и училища.
Отбор „За качествен въздух в Хасково“ в гр. Хасково изготви предложение за изграждане на система от велоалеи в града, която частично беше заложена в Плана за устойчива градска мобилност 2023- 2040 г. на Община Хасково. Същият отбор проведе кампания „Ден без автомобили“, в която взеха участие училища и Национална агенция по приходите – Хасково.
Отбор „Гори“ от Хасково заедно с Община Хасково и РИОСВ – Хасково обособиха вековно дърво в землището на с. Александрово, общ. Хасково. Учениците от отбор „Пчели“ в Кнежа популяризираха темата за опазването на пчелите сред деца от детските градини в града. Ученическите отбори от Козлодуй работиха в тясна връзка с Община Козлодуй, която им оказваше съдействие и подкрепа. В училищата от Хасково беше въведена система за разделно събиране на отпадъците. В рамките на учебната година учениците свикнаха да я използват, което доведе до увеличаване на количеството разделно събрани отпадъци в училищата.
Трите български организации изпълняваха огледално дейностите по проекта в три различни региона – Враца, Хасково и София. Това даде възможност иновативната образователна програма да достигне до повече училища и ученици от различни краища на страната, а добрите практики, които се отличат в едно населено място, да се приложат и в останалите градове, включени в проекта. Организирането на национален научен фестивал, в който се състезават ученици от всички градове участници, създаде градивна конкуренция между тях, като всеки ученически отбор се опитваше да ангажира колкото се може повече граждани с темата, по която работи.
Сдружение Враца Софтуер общество отговаряше за поддръжката на сайта и публичността, подкрепяше работещите по проекта преподаватели с дигитални инструменти за интеракция с учениците. Те помогнаха голяма част от документите и формулярите да се събират и обработват в онлайн формат, с което изпълнението на проекта се случваше с минимално разхищение на хартия.
Норвежките партньори от Change the world активно участваха в управлението на проекта и помагаха за по-доброто планиране на дейностите в детайли и отчитането на рисковете за изпълнението им. Те оказаха безценна помощ с подкрепата за изработването на иновативната образователна програма, споделяйки ценни ресурси, игри и упражнения, които са използвали при работата се деца от цял свят. Те се включиха в двустранните срещи и работилниците за отборите – подбедители, с което ни помогнаха да привлечем още повече интерес от страна на широката аудитория към проекта.