ФДРС работи в подкрепа на уязвими групи деца и техните семейства чрез програми основани на игра в специално създадени пространства за ранно детско учене (РДУ), които развива в партньорство с 12 НПО в страната. Кризата с COVID-19 и последствията от нея поставиха предизвикателства пред практиките ни по места. Те са свързани, както с необходимостта от развитие на дейности, осигуряващи безопасност и благополучие на уязвимите семейства с малки деца, така и с промяна в организацията и съдържанието на програмите и практиките ни. Подкрепата ни изисква възстановяване на доверието със семействата и общностите и придобиване от тяхна страна на умения за самоорганизиране, които да гарантират здравето и благополучието на децата им. Проектът цели да повиши капацитета на организациите-членове на мрежата на ФДРС за развитие на пространства за Ранно детско учене за деца и семейства от уязвими общности в условията на преодоляване на ефектите от COVID-19. Постигането на целта ще осигури възстановяване на практиките за РДУ в условията на безопасност и с активното участие на семействата и общностите, което да доведе до устойчивост. Тези резултати ще бъдат постигнати чрез разработване на подходи и процедури за работа на организациите със семействата; разработване на програма за развитие на социални умения за родителите; обучение за обучители от 13 НПО; пилотиране на програмата за развитие на социални умения за родители в 5 уязвими общности; мониторинг и оценка на пространствата за РДУ в условия на COVID-19.
Проектът имаше за цел да повиши капацитета на неправителствените организации-членове на мрежата на пространствата за учене на ФДРС да възстановят и предоставят техните практики за ранно детско развитие в ситуацията на пост пандемия от COVID 19 в безопасни за децата, техните семейства и професионалистите условия. Част от проектните дейности бяха свързани с обучение и консултации на 13 НПО за разработване и подобряване на организационните политики и процедури за работа в пост пандемична работна среда. Чрез специално разработената Програмата за умения на родители, обучението на обучители и пилотирането на програмата, проектът осигури допълнителен ресурс за специалистите за работа с уязвими групи. С цел осигуряване на устойчивост на местните пространства за учене за деца и родители, проектът включи мониторинг и оценка с участието на заинтересованите страни в 5 пилотни за програмата места в страната.
Устойчивост:
В резултат от реализацията на проекта 13 НПО бяха подкрепени за развитие и въвеждане в практиката на политики и процедури за работа в условията на пандемия. Придобитите знания, умения и развитите процедури имат не само директна приложимост в пространствата за ранно детско учение, но и допринасят за устойчивост на организационния капацитет на НПО, участвали в проекта.
Работните срещи за оценка и мониторинг с участието на 48 представители на заинтересованите страни в 5 населени места създаде възможност за включване на родителите и местните общности в развитието на пространствата за учене и програмите за обучение. Продуктите от проектните дейности - Програмата за умения на родители, новосъздадените политики и процедури, имат дългосрочен характер и гарантират устойчивост на проектните дейности и практиките за подкрепа на семейства с малки деца.
Проектът утвърди развитието на мрежата като учеща се и подкрепяща се професионална общност, в която се обменят практики, надграждат знания и се споделят общи стандарти, което е от изключително значение за бъдещата работа в подкрепа на уязвими семейства с малки деца.
https://www.facebook.com/WWOBulgaria/photos/pcb.2020882044751874/2020881431418602