Конкурси по Схема за малки инициативи (тематични приоритети 3, 4 и 6)
Първа сесия на Схемата за малки инициативи (март 2019 - септември 2019)
Тематичен приоритет № 6: Подобряване на капацитета и устойчивостта на гражданския сектор, в това число на гражданските организации

Вх. №: ACF/418

Oрганизация: Смисъл

Име на проект: Споделени пространства
Продължителност в месеци: 12
Регион за планиране: всички

Вид: Проектно предложение по Схема за финансиране на малки инициативи

Сума по договор: 9690.00 (EUR)

Описание:

Проектът е насочен към решаване на основен проблем в нестопанския сектор - липсата на разнообразни и постоянни източници на финансиране за осъществяване на основната дейност на организациите. Към месец юни 2019 г. броят на регистрираните организации с нестопанска цел в обществена полза в България е над 15 200 (източник: ЦР на ЮЛНЦ). Според доклад на Институт „Отворено общество" от 2017 г. мнозинството от активните организации в България са малки и разполагат с ограничено финансиране. Цел на проекта е създаване на платформа за предлагане на свободни и неактивно ползвани пространства на неправителствените организации (зали, офиси и други помещения), които ще бъдат отдавани под наем за провеждане на събития, обучения или като почасови офиси. Това ще осигури на организациите допълнителен източник на финансови постъпления и ще ги включи в споделената икономика. Основен резултат от проекта ще бъде онлайн платформа за предлагане на пространства от НПО. Целева група са активните нестопански организации в България, които разполагат с неактивно използвани и свободни места за събития и офиси. Преки ползватели на проекта са НПО, които ще могат да разнообразят източниците си на финансиране като се включат в сектора на споделената икономика и отговорят на растящото търсене на споделени пространства и нестандартни места за събития.


Резултати:

Цел на проекта бе създаване на платформа (Urbanians.net) за предлагане на свободни и неактивно ползвани пространства на неправителствените организации (зали, офиси и други помещения), които да бъдат отдавани под наем за провеждане на събития, обучения или като почасови офиси. Това има потенциал да осигури на организациите допълнителен източник на финансови постъпления и да ги включи в споделената икономика, като засили контактите между различни граждански организации в България.

Реализирането на проекта съвпадна с пандемията от коронавирус. Въведените противоепидемични мерки направиха невъзможно провеждането на събития на живо за продължителен период от време. Това засегна драстично търсенето на пространства за събития, което практически спадна до нула. След пускането на платформата събитията от конферентен тип бяха напълно забранени, а частните се провеждаха с ограничение от максимум 15 участници. Дори след облекчаването на мерките, този пазар е далече от възстановяване и провеждането на събития на живо е много оскъдно. Всичко това рефлектира върху интереса към платформата. Все пак, с целенасочена комуникация към потенциални ползватели, успяхме да привлечем 26 организации, които регистрираха свои пространства.

Устойчивост:
Платформата за споделени пространства вече има своите първи ползватели. Проектът, финансиран от Фонд Активни граждани, е първа стъпка от живота на платформата. Смятаме, че интересът към нея ще нарасне значително веднага след възстановяването на пазара за събития в страната. Очакванията са, че при нормализиране на ситуацията до края на 2021 г. броят на ползвателите на платформата би могъл да се удвои.

Последвайте ни:
Фондът се управлява от: