В последните години в България се наблюдава нарастваща тенденция за организиране на кампании, насочени срещу здравното и сексуално образование и сексуалното и репродуктивно здраве и права (СРЗП). След публичните скандали с отхвърлянето на Истанбулската конвенция и Стратегията за детето, атаките се фокусираха върху ЛГБТ, сексуалното образование, абортите итн. В Европа всяка година консервативни и религиозни организации харчат по 2-3 милиона евро за лобиране срещу абортите и СРЗП, а в САЩ - още повече. Добре финансирани, тези движения използват техники на „черен PR”, разпространяват митове и фалшиви новини за насаждане на немотивирани атавистични страхове и насърчаване на крайно десни популистки политики. Все по трудна става задачата на НПО да отстояват ценностите на демокрацията и човешките права и постигнатото в тази област. Нужни са нови подходи и по-добри умения за отпор срещу негативните кампании и популисткото говорене. Проектът цели да повиши капацитета на БАСП и партньорски НПО за отстояване на държавни и европейски политики в областта на СРЗП. Проектът ще работи за задълбочаване аналитичните умения в националното и международно законодателство за СРЗП и начините за водене на ефективен PR. Предвиждат се две обучения, 6 дискусионни срещи за изготвяне на обща PR и комуникационна стратегия, популяризиране и привличане на съмишленици. От дейностите ще се възползват мин. 60 поддръжници на БАСП в цялата страна и партньорски мрежи - НМЗМ, НМД, БПМР и др.
Проектът имаше за цел да повиши знанията и уменията на екипа на БАСП и партньорски НПО за отстояване на държавни и европейски политики в областта на сексуалното и репродуктивно здраве и права (СРЗП). В тази връзка бяха предвидени две обучения, дискусионни срещи и изготвяне на PR и комуникационна стратегия, целящи привличане на съмишленици и застъпничество в тази област.
Основните два семинара за изграждане на капацитет бяха планирани и организирани във време, позволяващо присъствено участие и въпреки трудностите поради ограничителните КОВИД-19 мерки, постигнахме максимално възможно участие на целевите групи - 41 обучени представители на екипите на БАСП в цялата страна, членове на УС на БАСП, както и партньори от Националната мрежа на здравните медиатори, Българска платформа за международно развитие, СЗО, БМЧК, АРГИ, МОМ и др. Поради трудностите с организиране на срещи на живо, беше приложен гъвкав подход. Дискусионните срещи се случиха онлайн, а за събиране на обратна връзка за разработване на комуникационната стратегия беше направен допълнително въпросник и мненията на 36 служители и поддръжници бяха събрани и обобщени. Част от предвидените средства за срещи бяха използвани за изработване на 5 епизода на подкаст канал за генерациите човешки права, част от комуникационната стратегия на БАСП- http://safesex.bg/bg/2021-08-31-13-29-50 Проектът даде възможност да се изработи и разпространи Комуникационна стратегия (2021-2022) до по-широк кръг поддръжници.
Устойчивост:
Проектът помогна за надграждане на знанията и уменията на екипите и поддръжниците на организацията в изключително важна в момента област, а именно как да защитаваме позициите си във враждебната за СРЗП и НПО среда. Комуникационната стратегия ще бъде основен документ за работа на организацията през следващите години. Създаден беше нов комуникационен канал – подкаст на БАСП за човешките права, който ще се ползва от всички правозащитни организации и заинтересовани страни. След края на проекта предстои да се направят още епизоди за повишаване на правната грамотност със здравна насоченост на много по-широка аудитория.
Проектът предизвика интерес в международни мрежи и организации (например международната мрежа от организации, членки на Международната федерация по семейно планиране (МФСП) и има вероятност наученото и добрите практики да бъдат приложени и в други страни.