Дарителството у нас има силен потенциал, но не е ефективно. Хората даряват спонтанно и под емоция, но нямат доверие в гражданските организации и рядко избират да дарят за постигането на системна промяна. Бизнесът и институциите също не разпознават дарителството като умен инструмент за инвестиции и дългосрочна промяна. Причините са комплексни: очаквания за бързи резултати, непознаване на играчите и потребностите в частния сектор, неумения за привличане на партньори, липса на мотивиращи примери. Замъглената от популизъм медийна среда допринася за дарения ad hoc - основно за лечение или при бедствия, като в същото време се цензурират истории за дарителски инициативи, носещи системна промяна. Институциите не прилагат ефективно механизми за вземане на решения след конструктивен диалог с гражданите, което демотивира както дарителите, така и гражданските организации да работят за структурното подобряване на средата. Чрез проекта Българският дарителски форум (БДФ) цели да: изгради капацитет за нови партньорства между неправителствените организации (НПО) и бизнес, и НПО и публични институции, както и да реализира ефективно застъпничество за дарителските и обществени интереси в националните политики. БДФ ще изгради разбиране в гражданските организации, бизнеса и институциите, че дарителството не е самоцел, а механизъм на взаимодействие, споделяне на ценности, цели, подходи, ресурси и отговорнст. Целим да развием уменията на НПО да реализират нови партньорства с бизнеса и институциите, както и да популяризират по-добре резултатите от работата си. Така ще допринесем за повишаване на доверието към тях и постигане на повече финансова независимост. Бизнес партньорите ще преосмислят социалноотговорните си стратегии и ще оптимизират дарителските си инвестиции. Повече институции на национални и местни власти ще разбират ползата от сътрудничеството с гражданските организации и частните дарители и ще подкрепят работата им в името на обществения интерес, когато изготвят нормативни документи и инициативи.
Основната цел на проекта беше насочена към изграждане капацитета на граждански организации за нови и устойчиви партньорства с бизнес и публични институции. Подходът включваше създаване и промотиране на онлайн механизъм за свързване на НПО и дарителски организации, менторска програма за граждански организации, предоставяне на методическа подкрепа за компании, търсещи каузи и партньори за подкрепа. Чрез информационна кампания бяха представени успешни примери за партньорство между компании и НПО, с което да се затвърдят ролята и мисията им за постигане на желана обществена промяна. Паралелно на пряката работа за изграждане на партньорства между НПО и бизнес, проектът включваше и дейности, насочени към мониторинг и изследване на медийната среда за отразяване на дарителски практики и анализ на обществените нагласи към дарителството. По отношение на нормативната среда и начина, по който тя повлиява върху развитието на дарителството и гражданския сектор, чрез проекта беше извършен още текущ мониторинг на работата на институциите и бяха разработени анализи и редица становища за промяна на проекти на документи.
Непредвидените извънредни обстоятелства с COVID-19 кризата наложиха реорганизиране и адаптиране на първоначално планираните задачи по начин, отговарящ на новите контекст и динамика на работа сред гражданските организации, компании и институции – участници в проекта. В самото начало на кризата през 2020 г. БДФ успя да отговори на новопоявилите се спешни потребности и нужди на гражданските организации, но също така и да бъде полезен в ориентирането на дарителските организации как да преструктурират подкрепата си.
Устойчивост:
Благодарение на усилията в рамките на проекта бяха осъществени нови контакти както с граждански организации, така и с компании-дарители, което е потенциал за развитие на устойчива инфраструктура в подкрепа на значими обществени каузи. Вследствие на наситената комуникационна кампания, чиито продукти бяха споделени от всички взели участие, имаме основание да приемем, че значително по-голям брой заинтересовани компании и отделни хора знаят за БДФ и ролята му на свързващо звено между отговорния бизнес и гражданските организации.
Подстраница с представяне на кампанията: https://www.dfbulgaria.org/2021/dobro/
Подстраница с НПО Инфобанката: https://ngo.dfbulgaria.org/