Конкурси за стратегически проекти (тематични приоритети 1, 2 и 5)
Първи конкурс за стратегически проекти (октомври 2018 - януари 2019)
Тематичен приоритет № 2: Подкрепа за правата на човека

Вх. №: ACF/156

Oрганизация: фондация "Партньори-България" Област: София- град
Община: Столична
Населено място: гр. София
Пощенски код: 1164
ул.Якубица 2а

Партньори:
Menneskerettighetsakademiet, Норвегия

Име на проект: Повишаване на демократичната компетентност и разбирането за правата на човека сред младите хора
Продължителност в месеци: 28
Регион за планиране: всички

Вид: Проектно предложение по Конкурс за стратегически проекти

Сума по договор: 170945.70 (EUR)

Описание:

Анализът на съществуващите образователни практики по правата на човека показва тяхната фрагментарност и изолираност, както и недостатъчно ангажиращото им преподаване в училищата. Целта на проекта е да допринесе за образованието в демокрация и права на човека сред младите хора. Проектът ще допринесе за тематичен приоритет „Подкрепа за правата на човека“ и за специфична цел 5 „Насочване и прилагане на образователни инструменти в защита на правата на човека“. Дейностите включват проучване на мнението на младежите за правата на човека, създаване на онлайн платформа с образователни материали и други ресурси, провеждане на обучения по права на човека за изграждане на капацитета на учители, общински служители, младежки фасилитатори и ученически съвети от 4 пилотни общини в страната. С участието на Норвежката мрежа за права на човека на националните музеи, местни музеи ще научат инструменти за образование по правата на човека. Ще бъдат реализирани младежки инициативи в общността по проблеми като домашно носилие, ранни бракове, дискриминация, качество на околната среда. Основни резултати от проекта: a/ Доклад за мнението на младежите по проблеми на правата на човека; б/ Приложен междусекторен подход при образование по правата на човека в 4 общини в страната; в/ Създадена онлайн платформа с ресурси за образование по права на човека; г/ Ръководство за образование по права на човека в работата на музеите и други ключови институции в общността; д/ 4 инициативи за подкрепа на правата на човека, организирани от ученически съвети; е/ 3 три-дневни обучения за ученици и студенти, с общо 75 участника; ж/ 2 тридневни обучения за учители, младежки фасилитатори, музейни и общински служители, с общо 50 участника. Целевите групи на проекта са учители, преподаватели и младежки фасилитатори, както и публични институции като общини и местни и регионални музеи. Преките ползватели на проекта са ученици и членове на ученически съвети от Вършец, Монтана, Благоевград и Гоце Делчев.


Резултати:

Анализът на съществуващите образователни практики по правата на човека показва тяхната разпокъсаност и изолираност, както и недостатъчно ангажиращото им преподаване в училище. През 2010 г. Хартата на Съвета на Европа относно образованието за демократично гражданство и права на човека беше приета от Комитета на министрите, призовавайки за включването им в учебните програми. Създадена бе младежка образователна програма за правата на човека, но малцина участват в тези дейности. В действителност голяма част от младежите имат ограничен достъп до образование по правата на човека. Учениците от малките градове рядко участват в обучителни програми, организирани от неправителствени организации, а училището не предава достатъчно тези знания. Форумът на Националната мрежа за децата Voice it показа, че младите хора нямат или имат много малка чувствителност към дискриминацията, докато в същото време етническата дискриминация е много разпространена, а проучване на фондация „Партньори България“ сред ученици установи, че причината за училищния тормоз е в силна неприязън към различните.
За да отговорят на тези предизвикателства, Фондация „Партньори – България“ и Академията по правата на човека, Норвегия, разработиха нови подходи в обучението по правата на човека, целящи да подобрят разбирането на младите хора за правата на човека и демократичното гражданство. Дейностите бяха насочени към младежи на възраст 14-19 години от градовете Гоце Делчев, Благоевград, Монтана и Вършец. Около 20% от младежите бяха от ромски произход. Проведе се проучване на информираността на младите хора относно правата на човека; изгради се капацитет чрез обучение на студенти, учители и ключови заинтересовани от институции като общини, музеи и младежки центрове; изработи се онлайн платформа, предоставяща онлайн ресурси на български и английски език за образование по прават на човека; ангажираха се местни музеи да допринесат за това образование чрез създаване на учебни програми и осигуряване на пространство за демократично участие на младите хора; младите хора бяха овластени да инициират кампании за справяне с важни проблеми с правата на човека в тяхната общност; резултатите и добрите практики практики се разпространиха чрез конференции, семинари, местни изложби и онлайн кампании. Беше публикуван доклад за мнението на младите хора за правата на човека в България. Информираността на младите хора относно правата на човека и демокрацията беше подобрена и техните местни инициативи, напр. борбата с дискриминацията и трафика на хора, бяха широко подкрепени от местните общности. Уеб платформата с образователни ресурси предостави на учители, музейни работници и младежки фасилитатори интерактивна методология и методи на обучение, свързани с житейския опит на младите хора.
Академия по правата на човека, Норвегия има принос в разработването на образователна програма по правата на човека, която беше представена в обученията и публикувана в уеб платформата (humanrights-education.org). Съдържанието запознава младите хора с пълния спектър от права на човека, помага им да идентифицират проблемите и да търсят решения. Беше предоставено значително ноу-хау във връзка с музеите и образованието по правата на човека. Експерти от Международната федерация на музеите по правата на човека участваха в програмата за изграждане на капацитет за ключови заинтересовани общността, предоставяйки примери за образователни програми на норвежките музеи по правата на човека и показвайки как местните училища и културни институции могат да си сътрудничат, за да подобрят разбирането на младите хора за демокрацията . Това двустранно сътрудничество продължи с нов проект Правата на човека през обектива, който обогатява иновативната методология на преподаване с методи като видео лаборатории и диалози за правата, и дава възможност на младите хора да бъдат активни граждани в своята общност.

Последвайте ни:
Фондът се управлява от: